STREFA KLIENTA

Znaczne ułatwienia w składaniu rocznego zeznania podatkowego.

(03.02.2017)

Komitet Stały Rady Ministrów rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym przygotowany w Ministerstwie Finansów. Zakłada on, że podatnicy będą mogli skorzystać ze znacznych ułatwień w rozliczeniu z fiskusem już od rozliczeń składanych za 2016 r.

Wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego

Projekt ustawy zakłada, że do 10 kwietnia każdego roku podatnik, który osiąga dochody wyłącznie od płatników (dochody m.in. z tytułu umowy o prace, umowy o dzieło i zlecenie, praw autorskich) i organów rentowych, będzie mógł złożyć do urzędu skarbowego wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego. Podczas wypełniania wniosku podatnik wypełni maksymalnie 36 pól i będzie mógł skorzystać m.in. z rozliczenia wspólnie z małżonkiem, ulgi na dzieci, ulgi rehabilitacyjnej, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów oraz możliwości przekazania 1 procenta podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

Elektroniczny kontakt z urzędem skarbowym

W przypadku dochodów uzyskanych w 2016 r. podatnik będzie mógł złożyć taki wniosek od 15 marca do 10 kwietnia 2017 r. Zrobi to wyłącznie w formie elektronicznej. Ustawa dopuszcza również możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Urząd skarbowy w ciągu 5 dni roboczych poinformuje podatnika o sporządzeniu zeznania, przesyłając e-maila na adres wskazany przez podatnika. Od tego momentu podatnik będzie miał możliwość zaakceptowania lub odrzucenia przedstawionego zeznania. Brak reakcji będzie oznaczał automatyczną akceptację zeznania wraz z upływem terminu na jego złożenie. Tak jak w latach ubiegłych, podatnicy którzy wybiorą elektroniczną formę rozliczenia z fiskusem mogą liczyć na przyśpieszony zwrot ewentualnej nadpłaty podatku.

Zmiany korzystne również dla emerytów i rencistów

Choć wielu emerytów i rencistów nie ma obowiązku składnia zeznania podatkowego, to decyduje się na to ze względu na chęć przekazania 1% podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Obecnie w takiej sytuacji wypełnia się cały formularz PIT-37. Po zmianach wystarczy tylko złożenie oświadczenia mieszczącego się na druku wielkości połowy kartki A4. Formularz PIT-OP będzie można złożyć zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej (wprost zanosząc do urzędu skarbowego lub przekazując pocztą). Urząd skarbowy samodzielnie wyliczy kwotę 1 procenta podatku i przekaże go na wskazaną we wniosku organizację pożytku publicznego.